پژو پارس TU5 | هر آنچه که باید در مورد پژو پارس TU5 بدانید
پژو پارس TU5 | هر آنچه که باید در مورد پژو پارس TU5 بدانید
پژو پارس TU5
سلام خدمت دوستان عزیز و همراهان همیشگی تکتاز آپشن بزرگترین مرجع ارائه دهنده خدمات آپشن خودرو در ایران
در این سری از سری مقالات تکتاز آپشن به سراغ یکی از جذاب ترین و پرطرفدار ترین خودرو های کشور می رویم
پس در ادامه با ما همراه باشید
پژو پارس ماشینی است که پروژه ساخت آن از اواخر دهه هفتاد آغاز شد، ماشینی که به عنوان فیس لیفتی برای طرح قدیمی پژو 405
به حساب می آید این ماشین تا سال 1382 با نام پرشیا وارد بازار می شد اما بعد از مدتی به پارس تغییر نام پیدا کرد.
برای بار اول موتوری که روی این ماشین قرار گرفت، موتور 1800 سی سی XU7 هشت سوپاپ بود.
بعدها این موتور 16 سوپاپ تبدیل و روی پژو پارس های ELX نصب گردید اما اواخر دهه هشتاد بود که ایران خودرو تصمیم گرفت
این ماشین را به صورت اتوماتیک روانه بازار کند، هیچ موتوری بهتر از TU5 پیدا نکرد چرا که قبل تر گیربکس AL4 و موتور TU5 روی
206 تیپ 6 به خوبی جواب داده بودند به همین دلیل بود که موتور TU5 کم کم در این ماشین ظاهر شد و از اوایل دهه نود رسما
پژو پارس TU5 وارد سبد خرید خریداران ایرانی شد
طراحی ظاهری و بدنه به روز تر از 405
طراحی ظاهری و بدنه این خودرو فیس لیفتی برای طرح قدیمی پژو 405 می باشد در واقع طرح این خودرو از پژو 405 الهام
گرفته و تفاوت های کوچکی با آن دارد. طراحی این ماشین نسبت به 405 و سمند و سورن که رقبای این ماشین هستند، جوان
پسندانه تر است و می توان طراحی آن را زیباتر دانست.
پرشیا مناسب کسانی است که طالب ماشینی جوان پسند مانند 206 می باشد اما فضای 206 برای آن ها کوچک است.
داخل کابین این خودرو با رنگ و بوی سوناتا
مدل جدید داشبورد های این خودرو سوناتایی می باشد که از سال 93 روی این خودرو نصب شدند. این داشبورد ها نسبت به
داشبورد قدیم طراحی زیباتر و به روزتر و آپشن های بیشتری دارند هرچند که کیفیت آن ها به داشبوردهای قدیم نمی رسد. داخل کابین این
ماشین دو عدد کیسه هوا، کلید های کنترل فرمان و تهویه اتوماتیک و صندلی با قابلیت تنظیم برقی و سیستم صوتی با قابلیت اتصال
بلوتوث و AUX دیده می شوند که نسبت به داشبورد های قدیم پیشرفت داشته است.
صندلی های خودرو نرم هستند، کابین خودرو جادار است و داشبورد در مدل های قدیمی تر سر و صدای خاصی ندارد. به طور کلی داخل
کابین پژو پارس TU5 نسبت به مدل های قدیمی تر پیشرفت داشته است و اگر بتوان از کیفیت کمتر آن چشم پوشی کرد، یک برد قطعی
در مقابل داشبورد های قدیمی دارد.
پنل داشبورد این خودرو قابلیت نصب مانیتور های اندرویدی دارد و به راحتی می توان روی آن مانیتور های با کیفیت و با قابلیت
بالا نصب کرد و از استفاده آن لذت برد
فنی و موتور، پارس با قلب TU5
روی این ماشین موتور محبوب TU5 نصب شده است. موتور TU5 موتوری است که استهلاک کم، مصرف سوخت پایین، قابلیت تقویت و
تیونینگ بالا، صدای کمتر ، توان فنی بهتر و تکنولوژی نسبتا بالایی نسبت به موتور پژو پارس های معمولی دارد. همه این موارد باعث
می شوند که این موتور نسبت به موتور قدیمی ارزش بیشتری داشته باشد. این موتور 1600 سی سی حجم، 105 الی 110 اسب بخار
قدرت و 142 تا 148 نیوتن متر گشتاور دارد و این قدرت و گشتاور را با یک گیربکس پنج سرعته (در این مدل) به چرخ های جلو می رساند هر
چند که گیربکس اتوماتیک AL4 نیز برای این ماشین قابل سفارش است.
تست رانندگی لذت بخش با پارس TU5
وقتی که داخل این ماشین می نشینیم، اولین چیزی که به چشم می آید پشت آمپر جدید و زیباتر نسبت به مدل های قدیمی است.
جایگاه راننده خوب است و تمامی کلیدهای مورد نیاز در دسترس راننده قرار دارند و کلیدهای کنترل فرمان به رانندگی بهتر کمک می کنند
استارت خودرو خیلی کم صدا است و نسبت به XU7 به نظر آید که گویا خودرو روشن نیست
شروع حرکت با این خودرو خوب است. گشتاور موتور نسبت به موتور معمولی در دور موتور بالاتری تولید می شود بنابراین لازم است
کمی نسبت به XU7، موتور دور بیشتری بخورد اما به خاطر اینکه صدای کمتری دارد، خیلی آزار دهنده نیست و به چشم نمی آید.
شتاب پژو پارس TU5 در نسخه های اولیه که سال 91 تا 93 تولید شدند، خیلی خوب است و به راحتی یکی از پر شتاب ترین خودروهای
داخلی می تواند باشد اما در مدل های جدید تر شتاب کمتری دارد که حتما نیاز است برنامه ریزی ECU را تغییر دهید
و از این افتی که به خاطر تنظیمات کامپیوتری جدید ایجاد شده است، جلوگیری کنید. شتاب خودرو به طور کلی خوب است و یکی از ویژگی
هایی که گیربکس این خودرو دارد این است که وقتی با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنید،
دور موتور در دنده 5 حدودا 3000 است و این باعث می شود که مصرف سوخت خیلی کم شود. پژو پارس TU5 در شهر حدودا 8 و
در جاده حدودا 6 لیتر در هر صد کیلومتر مصرف سوخت دارد که 2 الی 3 لیتر از پژو پارس سال کمتر است.
دید راننده روی اطراف به نسبت خانواده سمند بهتر است و صندلی ها کمی بالاتر نصب شده اند و این امکان برای راننده وجود دارد که
میدان دید گسترده تری داشته باشد. به طور کلی سواری پژو پارس TU5 را در رده قیمتی خودش می توان لذت بخش دانست.
کلام آخر پژو پارس TU5 بخریم؟
در حال حاضر، پژو پارس TU5 یکی از پرطرفدارترین محصولات ایران خودرو در بازار است و دلیل آن این است که طراحی بهتری نسبت
به رقبای خودش دارد، مصرف سوخت پایینی دارد، موتور TU5 دارد که هر وقت اراده کنید می توانید هر قطعه ای را برای تقویت درون آن
قرار دهید، کابین جاداری دارد و هم مناسب خانواده ها است و هم مناسب جوانان. در مقایسه با دنا، موتور TU5 و کابین جادارتر دارد.
همچنین در مقایسه با سمند سورن، طراحی جذاب تر و بازار دست دوم بهتری دارد و اینجا بستگی به شما دارد که
اولویت تان چیست و بتوانید بین این مدل ها انتخاب کنید.
تکتاز آپشن | بزرگترین مرجع ارائه دهنده خدمات آپشن خودرو در ایران
دیدگاهتان را بنویسید