فرمان نیسان پیکاپ | نصب و راه اندازی فرمان نیسان پیکاپ
فرمان نیسان پیکاپ | نصب و راه اندازی فرمان نیسان پیکاپ
فرمان نیسان پیکاپ
نصب و راه اندازی انواع آپشن بر روی خودرو های داخلی و انواع خودرو های وارداتی توسط کارشناسان تکتاز آپشن
سلام خدمت دوستان عزیز و همراهان همیشگی تکتاز آپشن بزرگترین مرجع ارائه دهنده خدمات آپشن خودرو در
ایران
مقدمه
خالی از لطف نیست اگر بدانید بطور کلی دو نوع سیستم فرمان اتومبیل وجود دارد
1. دستی
2. غیره دستی
که وظیفه مهم هدایت اتومبیل را بر عهده دارند
سیستم فرمان
در قرن حاظر پیشرفت های علمی و فنی در تمام زمینه ها انام شده و این امر شامل صنعت ماشین سازی
و شرکت های لوازم یدکی ماشین نیز می باشد
یکی از این صنعت ها و اجزای وابسته، قسمت سیستم هدایت اتومبیل است که وظیفه مهم
کنترل اتومبیل از طریق آن انجام میشود.
برای تغییر مسیر اتومبیل از سیستم فرمان استفاده میشود بنابر این مجموعه تشکیل دهنده این سیستم
نقش قابل توجهی را در اتومبیل بر عهده دارد.
معمول ترین این سیستم ها، سیستم دنده شانه ای و پینیون است، به طوری که پینیون حرکت دورانی داشته و
دنده شانه ای حرکت خطی انجام می دهد.
در این حال پینیون حرکت دورانی غربیلک فرمان را به دنده شانه ای انتقال داده، دنده شانه ای نیز حرکت خطی
را از طریق مفصل ها به چرخ های اتومبیل انتقال می دهد.
انواع سیستم فرمان خودرو
لازم به ذکر است که در یک حالت کلی ما دو نوع سیستم فرمان دستی و غیر دستی داریم که در
حالت دوم مانند فرمان های هیدرولیک و برقی، سیستم جداگانه ای درون ماشین برای کمک به راننده و
راحت تر کردن عمل هدایت اتومبیل وجود دارد
فرمان هیدرولیک
در این مدل با استفاده از یک پمپ و مقداری تجهیزات دیگر سعی می کنند با فشار روغن عمل گردش
فرمان توسط راننده را راحت تر کنند.
مثلا اگر شما بخواهید فرمان را یک سمت بچرخانید، این سیستم فعال می شود و نیروی لازم برای این کار را
مقداری کاهش می دهد.
البته صرفا موضوع راحت تر کردن چرخش فرمان در این جا مطرح نیست و با کمی تجربه این گونه
سیستم ها خواهید فهمید که کنترل اتومبیل در سرعت ها و وضعیت های مختلف هم راحت تر انجام می شود
البته این یک واقعیت است که ما امروزه هم در ماشین های بیکیفیتی همانند پراید سیستم فرمان هیدرولیک داریم
و هم در ماشین هایی که بعضا قیمت هایی بالای ۱۰۰ میلیون تومان دارند.
نکته
برای همین طبیعی است که صرفا به نام هیدرولیک بودن فرمان، نمی توان تمامی جنبه های مثبت
چنین سیستمی را برای خودرو در نظر گرفت.
البته چنین سیستم هایی بدون ایراد نیستند و به خصوص در مدل های ساده آن، به دلیل اتصال مستقیم
به موتور و گرفتن نیرو از آن، منجر به کاهش راندمان خودرو و موتور آن بعضا تا ۵ درصد می شود.
مشکل دیگر این سیستم ها این می باشد که حتی در یک جاده صاف که فرمان هیچ کاری انجام نمی دهد
هم سیستم درگیر و فعال است و برای همین همواره یک بار اضافی روی موتور خودرو داریم.
تمامی این موارد را هم می توانیم در کنار این مسئله بگذاریم که همانند تمامی پمپ های هیدرولیک
نشتی روغن وکثیف کاری های مرتبط با آن هم می تواند نکته منفی چنین سیستمهایی باشد به خصوص در
شرایطی که با یک خودرو بی کیفیت طرف باشیم.
فرمان الکتروهیدرولیکی
این سیستم نسخه پیشرفته تر فرمان هیدرولیکی است و در آن صرفا با به کار گیری یک موتور برقی سعی شده
اتصالات تسمه ای بین موتور و پمپ روغن قطع و فرمان نیروی مورد نیاز پمپ را صرفا از طریق موتور برقی تامین کند.
برای همین مشکل اساسی فرمان های هیدرولیک یعنی اتلاف توان موتور در چنین سیستمی وجود ندارد
ولی غالبا موارد دیگر از جمله فضای زیادی که این گونه فرمان ها برای نصب احتیاج دارند در جای خود باقی است.
امروزه معمولا می توان مدل هایی از فرمانهای الکتروهیدرولیک را مشاهده کرد که با به کارگیری
سنسور های مناسب مشکل فعال بودن دائمی فرمان های هیدرولیک را هم حل کرده اند.
فرمان برقی
این مدل که حدودا از سال ۱۹۹۳ پای آن ها به صورت عملی به صنعت اتومبیل سازی باز شد
تقریبا تمامی معایب فرمان های هیدرولیکی را برطرف کرده است
در این مدل سیستم ها با کوچک شدن سیستم فرمان ماشین و حذف پمپ و تجهیزات مرتبط با آن
نه تنها دیگر خبری از کثیفکاری های احتمالی گذشته نیست، بلکه دست سازندگان برای نصب آن درون ماشین
هم بازتر از گذشته است.
این سیستم همانند فرمان های الکتروهیدرولیک از یک موتور برقی استفاده می کند
با این تفاوت که این موتور برقی به جای تامین انرژی مورد نیاز پمپ، خود وظیفه کمک به راننده در
چرخش فرمان را برعهده دارد.
در این مدل با استفاده از یک سنسور چرخش فرمان تشخیص داده تا این گونه از کار کردن سیستم
در مواقعی که به آن احتیاج نداریم، همانند آن چه در جاده های صاف اتفاق می افتد جلوگیری کند.
کلام آخر
برای همین چنین سیستمی بسیار کممصرف تر از نمونه های قبلی خود است.
البته درصورتی که مشکلی برای بخش برقی فرمان پیش بیاید، سیستم امنیتی عمل کرده و
فرمان را به صورت کاملا دستی در اختیار شما قرار می دهد. پس از این لحاظ مشکلی بابت برقی
بودن سیستم فرمان وجود ندارد.
تفاوتی که در بین مدل های مختلف فرمان برقی وجود دارد، در قرارگیری محل موتور الکتریکی آن است که در خودرو
های سبک سواری معمولا مکان آن روی ستون فرمان و یا دنده ی شانه ای ماشین است
جهت خرید و درخواست نصب و همینطور دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان تکتاز آپشن ارتباط برقرار کنید
تکتاز آپشن | بزرگترین مرجع ارائه دهنده خدمات آپشن خودرو در ایران
دیدگاهتان را بنویسید