رینگ اسپرت ماشین | چند نکته در مورد استفاده از رینگ اسپرت ماشین
رینگ اسپرت ماشین | چند نکته در مورد استفاده از رینگ اسپرت ماشین
رینگ اسپرت ماشین
نصب و راه اندازی انواع آپشن بر روی خودرو های داخلی و انواع خودرو های وارداتی توسط کارشناسان تکتاز آپشن
سلام خدمت دوستان عزیز و همراهان همیشگی تکتاز آپشن بزرگترین مرجع ارائه دهنده خدمات آپشن خودرو در
ایران
در این سری از سری مقالات تکتاز آپشن در مورد موضوع جذاب رینگ اسپرت صحبت خواهیم کرد
در ادامه با ما همراه باشید
نکاتي درباره استفاده از رينگ اسپرت
نکته
1.افزايش مصرف سوخت
اگر به ماشین هایی که در مسير هاي جادهاي تردد می کنند ، توجه کرده باشيد يا آن گروه از ماشین ها
را که در پيست مسابقه شرکت مي کنند دیده باشید به طور قطع خواهيد ديد که رينگ اسپرت برايشان بسيار
الزامي است. پهن بودن لاستيک اين امکان را فراهم ميکند که در پيچ ها و مسيرهايي از اين دست بهتر بتوانند
ماشین را کنترل کنند.
اما سوال اين است که اتومبیل هایی که در مسيرهاي شهري تردد دارند به چنين رينگ هايي لازم است داشته
باشند
از طرف ديگر استفاده از اين رينگ ها به دليل وزن زیاد نسبت به رينگ هاي معمولي نتيجه اي ندارد جز افزايش
مصرف سوخت و حالا بايد به اين فکر کرد که با توجه به بحران سوخت در جهان آيا باز هم استفاده از اين
رينگها مقرون به صرفه است یا نه
لازم به ذکر است که
اين بخش از مطلب بيشتر با ضرب و تقسيم سر و کار دارد و البته بايد قبل از هر چيز چند نشانه را برايتان توضيح
دهيم. نشانه هايي که روي لاستيک وجود دارد.
حتما شما تا حدودي با آنها آشنايي داريد؛ مثلا شمارههاي p205/65R1589H روي لاستيک را بررسي ميکنيم.
حرف P مخفف Passenger و نشان دهنده سواري بودن ماشین می باشد
دراين قسمت کدهاي LT و T نيز وجود دارند که خارج از بحث ما هستند و البته در بيشتر لاستيک هاي موجود در
کشور اين کد اوليه را نمی بینید سه عدد بعدي معرف پهناي لاستيک (Section Width) به ميلي متر است،
دو رقم بعد از آن بيانگر نسبت ظاهري (Aspect Ratio) است و نسبت ارتفاع لاستيک (Section Height) به
پهناي آن را نشان مي دهد به عبارت ديگر مشخص ميکند که ارتفاع لاستيک چند درصد از پهناي آن است.
در مثال بالا پهناي لاستيک 205 و نسبت ظاهري 65 است،
پس ارتفاع لاستيک از فرمول زير به دست ميآيد:
(100/ نسبت ظاهري) ×پهناي لاستيک مساوي است با ارتفاع لاستيک
حروف R نشاندهنده راديال بودن لاستيک است و عدد 15 قطر رينگ (Diameter Rim) را نشان مي دهد، عدد 89
بيانگر ميزان بار قابل تحمل براي هر لاستيک و معرف 580 کيلوگرم است.
استفاده از يک لاستيک با نسبت ظاهري (Aspect Ratio) پايينتر به همراه رينگ با قطربيشتر Inch Up ناميده
مي شود که براي بهبود عملکرد و ظاهر ماشین صورت ميگيرد و درصورتي که اين کار به درستي انجام شود،
افزايش عکسالعمل فرمان (Steering Response) و بهبود هندلينگ در جاده هاي خشک و افزايش قابليت
فرمان پذيري در سر پيچها و زيبايي ظاهري ماشین را به ارمغان مي آورد.
يکي از مهمترين موارد هنگام تعويض رينگ و لاستيک، ثابت نگه داشتن قطر مجموعه رينگ و لاستيک در
محدوده استاندارد کارخانه است.
زيرا تغيير قطر کلي چرخ باعث ايجاد خطا در کيلومتر شمار و اخلال در نحوه تعويض دنده ها (به ويژه در ماشین های
اتوماتيک) ميشود و در ماشین های مجهز به ABS نيزدر کار ECU اخلال به وجود مي آورد و ميتوان گفت
تنها مزيت هنگام بزرگ تر شدن چرخ، افزايش شتاب ماشین در حد ناچيزي می باشد اين مورد آخر را هم بعضي
کارشناسان تایید نمی کنند و معتقدند شتاب افزايش نمي يابد.
کلام آخر
به اين مساله اختصاص دارد که تعويض لاستيک و رينگ مي تواند جلوبندي ماشین را با مشکل مواجه کند.
رينگ اسپرت به دليل سنگين تر بودن، به قدرت بيشتري براي حرکت نياز دارد و اين قدرت بايد از طريق موتور
تهيه و به چرخ ها هدايت شود.
تکتاز آپشن | بزرگترین مرجع ارائه دهنده خدمات آپشن خودرو در ایران
دیدگاهتان را بنویسید