انواع آپشن ماشین | هر آنچه که باید در مورد آپشن ماشین بدانید
انواع آپشن ماشین | هر آنچه که باید در مورد آپشن ماشین بدانید
انواع آپشن ماشین
نصب و راه اندازی انواع آپشن بر روی خودرو های داخلی و انواع خودرو های وارداتی توسط کارشناسان تکتاز آپشن
سلام خدمت دوستان عزیز و همراهان همیشگی تکتاز آپشن بزرگترین مرجع ارائه دهنده خدمات آپشن خودرو در
ایران
در این سری از سری مقالات تکتاز آپشن صفر تا صد تمام آپشن های خودرو را برای شما عزیزان شرح می دهیم
پس در ادامه با ما همراه باشید
مقدمه
اتومبیل بساخته شخص خاصی نیست بلکه این وسیله با گذشت زمان به شکل امروزی در آمد
ماشین های اولیه شبیه درشکه بود و با انرژی بخار حرکت می کردند آغاز زندگی و اولین ماشین های مجهز به
موتور به سال ۱۷۶۹ میلادی باز میگردد زمانی که مهندس نظامی فرانسوی نیکولاس ژوزف کاگنوت یک
سه چرخه بخار را برای حمل و نقل قطعات توپ ساخت که در اثر برخورد آن با دیوار در نتیجه اولین تصادف رانندگی
در تاریخ ماشین های جاده ای به حساب می آمد
در پی آن در سال ۱۷۸۴ میلادی یک ماشین با موتور بخار توسط مهندس اسکاتلندی جیمز وات ساخته می شود که
کاربرد آنچنانی نداشت در سال ۱۸۰۲ میلادی ریچارد ترویتیک انگلیسی یک واگن بخار را خلق کرد که فاصلهٔ
میان کورنوال و لندن را طی می کرد ( بازار کالسکه ها و واگن های بخار در انگلیس تا سال ۱۸۶۵ میلادی رونق
داشت ) تا اینکه نتیجه رقابت با راه آهن و نیز تصویب قوانین صریح علیه سرعت به عمر این دسته از ماشین ها
پایان میدهد
نکته
اولین رانندگی های عملی با موتور بنزینی توان آن ها را فراهم می ساخت در سال ۱۸۸۶ میلادی ایجاد و
سازندگان عمده آن کارل بنز و گوتلیب دایملر می باشند که جدا گانه کار می کردند در سال ۱۸۰۷
فرانکو آیزاک د ریواز اولین اتومبیل با موتور احتراق داخلی که سوخت آن هیدروژن بود را اختراع کرد در سال
۱۸۸۶ نخستین اتومبیل با سوخت بنزین به نام Benz Patent-Motorwagen توسط کارل بنز اختراع شد
اما توسعه صنعت اتومبیل را باید به نام هنری فورد ثبت کرد زیرا این شخص در سال 1908 میلادی نخستین
اتومبیل فورد T با تولید انبوه را راهی بازارهای بین المللی کرد و عملا باعث گسترش این صنعت گردید
اما تا قبل از پیداش خط تولید انبوه ماشین ها توسط هنری فورد کار خانه هایی مانند رنو و پژو نیز
در این عرصه بهصورت محدود فعالیت داشتند و اتومبیل های خود را به صورت طرح اولیه و چهار چرخ تولید می کردند
که اتفاقا اولین اتومبیل وارداتی به ایران نیز ساخت شرکت فرانسوی رنو بوده و توسط مظفرالدین شاه قاجار در
سال 1900 میلادی یا 1270 هجری شمسی وارد کشور شد
در نتیجه
امروزه خودرو چیزی بیشتر از موتور و گیربکس و کابین و تایرها به حساب می آید اگر دقیق تر نگاه کنیم
خواهیم دید این وسیله نقلیه به برخی از آخرین تکنولوژی ها و فناوری ها مجهز و بسیار هوشمند تر بهینه تر و امن تر
از قبل است
دلایل این امر
یکی از دلایل اصلی راه پیدا کردن تکنولوژی های جدید به ماشین ها به رقابت و تلاش های مستمر اتومبیل سازان
در جلو افتادن از همدیگر به حساب می آید قوانین سخت از یک طرف و بالا رفتن توقع و انتظار مشتریان
از طرف دیگر دلیل این ماجرا است تا کارخانه های ماشین سازی برای فروش بیشتر محصولات خود در بازار
برنامه های گوناگونی را برای توسعه و پیاده سازی فناوری های پیشرفته انجام دهند این موضوع باعث می شود تا
صنعت اتومبیل سازی همواره پویا باقی بماند و به دنبال دستیابی به فناوری های جدید و کاربردی باشند
1. کیلس استارت
آپشن کیلس استارت اولین بار در سال 1982 در اتومبیل های فرانسوی رنو فیوگو مورد استفاده قرار گرفت و
پس از آن اتومبیل های شرکت جنرال موتورز نیز از این تکنولوژی استفاده کرد
یکی از امکانات جدید ماشین های امروزی آپشن کیلس استارت می باشد که امکان قفل یا باز کردن در های ماشین
و همچنین روشن کردن موتور ماشین را انجام می دهد این سیستم با استفاده از امواج رادیویی
یک سری امواج را با کدهای از پیش تعیین شده از سوئیچ ماشین به سنسور ایموبلایزر ( دزدگیر) ماشین
ارسال می کند و عملکرد این آپشن قفل کننده الکترونیکی طوری است که راننده با به همراه داشتن سوئیچ
یا کارت هوشمند وقتی به فاصله یک متری اتومبیل برسد قفل درب ها به صورت اتوماتیک باز و بعد ورود به
ماشین راننده میتواند با فشاردادن دکمه کیلس استارت و نگه داشتن پدال ترمز ماشین را روشن کند
2. کروز کنترل
سیستم کروز کنترل در اصل در سال ۱۷۸۸ توسط James Watt و Mathew Boulton برای کمک به کنترل
موتور های بخار اختراع گردید بدین صورت که با تنظیم میزان سوخت ورودی به موتور سرعت را ثابت نگه
میدارد
نسل جدید کروز کنترل با نام کروز کنترل هوشمند Adaptive Cruise Control قابلیت تشخیص فاصله با ماشین
جلو را نیز دارد این آپشن شبیه کروز کنترل معمولی سرعت ماشین را بر اساس سرعت مورد نظر راننده تنظیم
و کنترل میکند همچنین با این تفاوت که این سیستم از آن جا که مجهز به حسگر های خاصی می باشد
سرعت ماشین را با توجه به فاصله تا ماشین جلویی تنظیم میکند. ازاین رو، درصورتی که فاصله خودرو تا
ماشین جلویی به دلیل کاهش سرعت ماشین جلویی از حد مجاز کمتر شود، سرعت خودرو بهطور هوشمند از
هدایت کروز کنترل خارج میشود و کاهش می یابد
3. سقف های متحرک
هر صفحه ای که در سقف ماشین با هدف ورود نور یا هوا به داخل ماشین نصب گردیده باشد سانروف
نام دارد برخی سانروف ها قابلیت باز و بسته شدن دارند درحالی که برخی دیگر ثابت هستند. سانروف ها معمولاً
شفاف هستند
در دهه هفتاد به سانروف های شیشه ای داخلی و برقی، مونروف می گفتند سقف سانروف از
جنس شیشه است که حدود یک سوم سقف ماشین را شامل می شود و به طور کلی سقف سانروف به دو صورت
دستی و برقی می باشد که البته امروزه با وجود تکنولوژی برتر در این حوزه حالت دستی سقف سانروف منسوخ
شده است
سانروف ها انواع مختلفی دارند که می توان به سانروف پاپ آپ “pop-up” ، سانروف اسپولیر(Spoiler) ، سانروف
داخلی(In- Built) ، سقف های تاشونده(Folding) ، سانروف جدا شونده(Removable) ، سقف شیشه ای
اشاره کرد .
4. اتو پارک
آپشن پارک اتوماتیک برای اولین بار در کشور فرانسه معرفی شد سیستم پارک اتوماتیک یا دستیار پارک هوشمند
در واقع ترجمه عبارت Intelligent Parking Assist است و بطور مخفف IPA نام دارد
سیستم هوشمند پارک یا همان IPA در سه شرایط پارک دوبل ، خروج از پارک دوبل و پارک سنگ چین یا همان
پارک L بسیار کاربردی می باشذد با روشن کردن یا در حالت آماده قرار دادن پارک هوشمند ماشین
با اندازه گیری فضای موجود و در صورت مناسب بودن فضا روی صفحه نمایش پیام مربوط نمایش داده می شود
تمامی مراحل به دقت روی صفحه نمایش به راننده نشان داده می شود. راننده نیز در کل فرآیند روی سرعت ماشین
قابل تنظیم می باشد
5. صندلی های مجهز به سیستم تهویه
صندلی ماشین ها بدون شک یکی از مهمترین قطعات به کار رفته در ماشین به حساب می آید
بنا بر این یکی دیگر از آپشن هایی که در ماشین های لوکس جهت رفاه راننده و لذت بخش کردن رانندگی کار
گذاشته می شود سردکن و گرمکن صندلی ها است که از قابلیت کم و زیاد کردن مقدار سرما برخوردار است
و بدین شکل مسائل بهداشتی پزشکی و عرق سوز شدن کمر و باسن از بین میرود
بنابراین پارچه استفاده شده برای صندلی ماشین باید متخلخل باشد تا هوا بتواند به راحتی حرکت کند و برای این
منظور داخل صندلی چندین فن تعبیه می شود تا هوا را به سمت سرنشین هدایت کند صندلی های مجهز به
سیستم تهویه مطبوعی که هوای سرد را در اختیار سرنشین قرار میدهند دارای دو نوع ساختار هستند
برخی از سازندگان سیکل مبدل کوچکی را درون صندلی ماشین تعبیه می کنند تا مستقیما هوا را خنک کند اما
برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز از سیستم تهویه اصلی اتومبیل استفاده می کنند
6. مکان یاب
سامانهٔ ناوبری ماشین “Automotive navigation system” بخشی از سامانهٔ کنترل ماشین می باشد که
یا یک سامانهٔ سوم شخص است و با اضافه کردن آن به ماشین مسیریابی و پیداکردن محل را برای ماشین
راحت و آسان می کند
این سامانه به طور معمول از راه ارتباط با سامانه ماهوارهای ناوبری جهانی اطلاعات موقیعتی خود را دریافت میکند
که این اطلاعات موقعیت ماشین را در جاده نشان میدهد هنگامی که جهت یابی مورد نیاز باشد
مسیریابی می تواند موقعیت را محاسبه کند
سیستم ناوبری GPS ماشین شامل دو بخش است: بخشی از گیرنده GPS و تجهیزات نمایش در ماشین
نصب گردیده و قسمت دیگر از مراکز کنترل کامپیوتر ساخته و هر دو قسمت به ماهواره های
موقعیت یابی متصل می شوند
7. دوربین 360 درجه
این آپشن جدید تکنولوژی دوربین های کمکی را که بیشتر در صنعت ماشین سازی وجود دارد را به مرحله ای
ارتقاع می دهد که در نتیجه قابلیت ها و امکانات جدیدی را در اختیار راننده قرار می دهد
این دوربین ها و سنسور های موجود در این سیستم از یک نرم افزار خاص اطلاعات را دریافت می کند که از این
حسگرها را پردازش می کند یک نمای کامل و ۳۶۰ درجه از فضای اطراف ماشین را برای راننده به نمایش
می گذارد با استفاده از این قابلیت راننده توانایی بیشتری در کنترل ماشین بخصوص در فضاهای تنگ دارد
سیستم دوربین فضای اطراف ماشین (Around View Monitor) از چهار دوربین مجزا تشکیل می شود
و از آن ها استفاده می کند این دوربین ها در جلو عقب و زیر آینه های بقل قرار می گیرند
8. نمایشگر شیشه جلو
هدآپ برای اولین بار توسط جنرال موتورز استفاده شد و بر روی پونتیاک گرند تریکس نصب شد
سیستم هد آپ (HUD) یک تصویر دیجیتال شفاف بوده که بر روی شیشه ی جلوی خودرو بازتاب می شود و
تمامی اطلاعاتی را که راننده از طریق داشبورد به آن ها می تواند دسترسی داشته باشد را به نمایش می گذارد.
ایده اصلی پشت طراحی چنین سیستمی، متمرکز نگه داشتن حواس رانندگان بر روی مسیر است.
9. کنترل پایداری
“Electronic stability control” به اختصار ESC، یا برنامه پایداری الکترونیک (ESP) کنترل پایداری دینامیک
(DSC) یک سیستم رایانه ای می باشد که برای پایداری اتومبیل است .
این ترمزها می تواند به صورت جداگانه بر روی هریک از چرخ های اتومبیل نصب گردد لازم به ذکر است
اولین مبتکران این سیستم یعنی مرسدس بنز و بی ام و در سال 1987 اولین سیستم کنترل کشش را
معرفی کردند ESC میزان تصادفات را تا ۳۴ درصد برای ماشین های معمولی و تا ۵۹ درصد برای ماشین های
SUV (شاسی بلند) کاهش می دهد
10. سامانه دید در شب
تاریخ صنعت اتومبیل سازی نشان می دهد که اولین استفاده از سامانه های دید در شب در این صنعت توسط
شرکت جنرال موتورز انجام گردیده و آپشن دید در شب از نور مادون قرمز استفاده شود که علاوه بر
نامرئی قابیلت حسگر های حرارتی را دارا می باشد
این تکنولوژی که با توجه به طول موجش در 3 بازه نزدیک مادون قرمز (NIR) مادون قرمز متوسط (MIR) و دور
از مادون قرمز (FIR) طبقه بندی می شود
سیستم فعال یا همان NIR با پخش کردن نور مادون قرمز مشابه سیستم های نظامی شب را برای شما
روشن میکند در مقابل سیستم غیر فعال از تکنولوژی FIR استفاده کرده است و برخلاف سیستم دید در شب
به کار رفته در سیستم های نظامی سیستم بی ام و تصاویر را بر مبنای گرمای اجسام ایجاد می کند و تصویری
شبیه نگاتیو فیلم عکاسی به وجود می آورد
11. کنترل در سراشیبی و سربالایی
HAC که از سر تیتر های عبارت Hill-start Assist Control “کمک و کنترل به شروع حرکت در شیب
(سربالایی)” گرفته می شود در نتیجه به راننده کمک می کند تا زمانی که در یک سراشیبی متوقف است و
قصد دارد شروع به حرکت به سمت بالا کند از حرکت رو به عقب اتومبیل جلوگیری کند
HDC یا Hill Descent Control این سیستم سرعت ماشین در زمان پایین آمدن از یک سرازیری یا تپه را کنترل
میکند
این سیستم به راننده کمک می کند تا از طریق چند سنسور شیب را تشخیص داده و هنگامی که شما
پدال ترمز را رها می کنید ماشین (بر خلاف اتومبیل هایی که به این سیستم مجهز نیستند) به عقب یا جلو
حرکت نکند و سر جای خود ثابت بماند تا زمانی که شما اقدام به فشار دادن پدال گاز نکنید اتومبیل
تکان نمیخورد اما با فشار دادن پدال گاز ماشین بدون حرکت به عقب یا جلو ، شروع به حرکت می کند
12. حسگر باران و نور
سنسور باران و برخی دیگر از سنسورها و رادارهای ماشین معمولاً در قسمت داخلی شیشه جلو ماشین و در
محدوده قرارگیری آینه وسط و در محلی که مزاحم دید راننده نباشد نصب می شوند و با یک کاور پلاستیکی که
معمولا مشکی رنگ و قابل تشخیص هستند
سیستم برف پاک کن ها به گونه ای است که حسگرهای مادون قرمز که به سطح خارجی شیشه متصل هستند
زمانی که شیشه خشک است حداکثر میزان امواج مادون قرمز به حسگرها می رسد و با زاویه مناسب 45 درجه
بازتاب می شود
خیس بودن شیشه باعث می شود تا امواج مادون قرمز در مسیرهای متفاوتی با زاویه های کمتر یا بیشتر از 45
درجه بازتاب شوند زمانی که میزان بازتاب امواج مادون قرمز به کمترین میزان ممکن می رسد نرم افزار موجود
در سیستم برف پاک کن روشن می شود سرعت برف پاک کن نیز بسته به سرعت خیس شدن شیشه تعیین
میشود
13. صندلی های الکترونیکی چند حالته
اين آپشن تنظيمات صندلي راننده و آينه هاي بغل را ثبت می کند و به راننده امكان دسترسي به تنظيمات
از پيش تعیین شده را می دهد
موتورهاي برقي موقعيت صندلي را بر اساس دستور هاي ارسالي از كامپيوتر صندلي راننده تنظيم می کنند
حافظه صندلی ماشین در حالت کلی قابلیت ثبت صندلی ماشین به اندازه سه نفر را دارد اما در بعضی از
اتومبیل های لوکس و گران قیمت این قابلیت برای صندلی راننده و تمامی سرنشینان وجود دارد تا هر فردی بنا به
سلیقه خود آن را تنظیم کند و در زمان استفاده هر شخصی بتواند صندلی را با کلیک مموری شماره خود را به حالت
فابریک خودرو بازگرداند
ساختار فنی حافظه صندلی اتومبیل شامل موارد زیر می باشد
1. موتور صندلی برقی
2. کامپیوتر صندلی راننده
3. کلید اجرای تنظیمات ثبت شده
14. اتصالات آنلاین
یکی از موارد قابل توجه سیستم های چندرسانها ی و سرگرمی اتومبیل های امروزی قابلیت اتصال آن ها
به اینترنت و استفاده از اطلاعات آنلاین می باشد
این موضع باعث برتری بی چون چرای سیستم های اطلاع رسانی و چندرسانه ای برندهایی مانند مرسدس بنز
(COMAND)، بیامو (iDrive) و آئودی (MMI) نسبت به اتومبیل هایی که در ردهی قیمتی پایین تر هستند
می شود .
با توسعه ی شبکه های ارتباطی و به لطف شبکه 4G در حال حاضر اکثر ماشین های اقتصادی نیز
دارای قابلیت اتصال به اینترنت می باشند
15. اتو هلد AUTO HOLD
اتو هلد یک آپشن پیشرفته است که هم در افزایش ایمنی و هم راحتی راننده را افزایش می دهد و تاثیر
چمشگیری داشته و راننده را از ترمز های متوالی بی نیاز می کند.
اتو هلد در واقع نمونه پیشرفته ترمز پارک الکترونیکی می باشد و بیشتر در ماشین های دنده اتوماتیک دیده
می شود این سیستم با فشردن دکمه Auto Hold فعال می شود و بعد از آن که پا را از روی پدال
گاز بر می دارید ماشین بدون فشردن پدال ترمز متوقف می شود و با متوقف شدن اتومبیل دیگر نیازی به نگه
داشتن پدال ترمز نیست و ماشین ثابت می ماند تا زمانی که راننده مجدد پدال گاز را فشار بدهد که با این کار
ترمزها به آرامی آزاد می شوند و ماشین شروع به حرکت میکند.
اساس کار اتو هلد بر پایه تشخیص شیب می باشد و اندازهگیری شیب هم با استفاده از
سنسور انجام می شود و کنترل از طریق واحد هیدرولیکی ABS/ESC انجام می شود و زمانی که اتومبیل
متوقف می باشد اتو هلد همان فشار ترمز را به چرخ ها اعمال نموده و مانع از حرکت ماشین می شود
16. هشدار نقطه کور
سیستم تشخیص نقاط کور یا به اختصار BSD در ابتدا توسط ولوو توسعه یافت.
تشخیص نقاط کور یکی از تکنولوژی های کاربردی می باشد که با استفاده از فناوری های دیگر دیدی 360
را به راننده می دهد که بدون توجه به سرعت ماشین به او کمک می کند در این سیستم سنسورها زیر آینه های
بقل خودرو نصب می شوند و در صورت فعال شدن توسط راننده شروع به انتشار امواج با طول موج کوتاه میکنند
این امواج به دلیل طول موج کوتاهی که دارند قادر می باشند وضعیت دقیق تری از نقاط کور ماشین به
راننده ارائه کنند ( انتشار این امواج به صورت مداوم و بدون توقف انجام میشود ) از همین رو مواقعی که جسمی
در مقابل این امواج قرار می گیرد و مسیر انتشار آن ها را قطع می کند سنسور پیامی را به ECU یا همان کامپیوتر
اتومبیل منتقل می کند.
این پیام به شکل هشدار به راننده انتقال پیدا میکند این هشدار ممکن است بر روی مانیتور جلو راننده یا
چراغ نصب گردیده و یا در گوشه آینه های بقل نمایش داده شود
17. ترمز پارک برقی
این سیستم به EPB نیز شناخته می شود که مختصر عبارت Electronic Parking Brake می باشد
آپشن ترمز پارک برقی اولین بار روی اتومبیل آئودی A8 استفاده و با مرور زمان در سال ۲۰۰۹ روی سایر محصولات
آئودی نیز نصب گردید
اولین و اصلی ترین تفاوت این فناوری با نمونه قدیمی خود دخالت ECU یا کامپیوتر اتومبیل در قفل
چرخ ها می باشد در فناوری ترمز دستی برقی هر یک از چرخ های عقب یک موتور الکتریکی مجزا دارد که
کامپیوتر ماشین با استفتده از آن قادر است مانع از حرکت چرخ ها شود
شما می توانید ترمز پارک برقی را به سیستم امنیتی مجهز کنید تا فقط راننده بتواند آن را فعال کند
و شخص دیگری قادر به فعال سازی آن را نباشد
سیستم پارک برقی ماشین به دو صورت کار می کند :
حالت اول : به صورت کاملا اتوماتیک
حالت دوم : حالت دستی ترمز پارک برقی ماشین
18. پیشگیری از تصادف
آپشن جلوگیری از برخورد “Collision avoidance system” در امنیت ماشین به سیستمی
گفته می شود که با استفاده از سیگنال رادار یا اشعه لیزر یا حسگر یا دوربین احتمال تصادف را تشخیص
میدهد و به راننده اتومبیل هشدار می دهد یا به طور خودکار وارد عمل می شود و اقدام امنیتی لازم
را (مثلاً فعال کردن سیستم ترمز) انجام میدهد
اولین نمونه این تکنولوژی توسط مرسدس در سال ۲۰۰۳ و بر روی سری S این اتومبیل ساز معرفی گردید
این سیستم پیش از برخورد کمربندها را سفت سانروف را بسته و صندلی های خوابیده را به حالت اولیه
باز می گرداند.
سیستم پیشگیری از تصادف جز سیستم های ایمنی فعال ماشین می باشد و در لحظه چندین عمل را
از قبیل حالت راننده و وجود اجسام در مسیر حرکت و علایم محیطی را بررسی و پردازش میکند
19. سیستم هشدار خواب الودگی
آپشن هشدار خواب آلودگی برای اولین بار توسط شرکت ولوو ارائه گردید شرکت ولوو یکی از شرکت
های پیش تاز در زمینه تجهیزات ایمنی اتومبیل می باشد دراین سیستم دوربین کوچکی در مقابل راننده
به گونه ای نصب می شود که تمام صورت راننده در محدوده دید دوربین قرار بگیرد
این سیستم با نرخ حدود ۱۰ تصویر در ثانیه از راننده فیلم برداری می کند و تصاویر متوالی مربوطه را به
بخش پردازش کننده منتقل می کند در بخش پردازش کننده با توجه به الگوریتم های پردازش تصویر
موقعیت و وضعیت چشمهای راننده استخراج می شود و در صورتی که چشم های او از یک حد مشخص
بیشتر بسته شود سیگنال هشدار به صدا در می آید و راننده را از حالت خواب آلودگی خارج می کند
این سیستم هم چنین در مواقعی که راننده به دلایل دیگری جز خواب آلودگی در حال از دست دادن
تمرکز خود است هشدار می دهدبرای مثال در مواقعی که راننده بیش از حد بر روی navigation یا
سیستم صوتی تمرکز کرده است.
20. سیستم هشدار عبور از خط
LDWS یا سیستم هشدار از بین خطوط سیستمی است که به کمک دوربین نصب می شود
در جلو ماشین ( پشت شیشه جلو ) از طریق روش پردازش تصویر به صورت مداوم خطوط جاده را چک می کند
در صورتی که راننده بدون زدن راهنما از خط جاده منحرف گردد به راننده آلارم می دهد این سیستم ایمنی جهت
جلوگیری از حواس پرتی و خواب آلودگی راننده در ماشین نصب می شود در ماشین های
مختلف هشدار به صورت بوق از هر دو سمت ویبره صندلی راننده و همچنین جمع شدن کمربند ایمنی به راننده
اعلام می گردد اين سيستم كه براي اولين بار در سال ۲۰۰۰ و در يك ماشین باربري مورد استفاده قرار گرفته تا به
امروز تغييرات و پيشرفت بسياري را تجربه نموده است
21. شیفتر پشت فرمان
در سال ۱۹۹۷ فراری در مدل ۳۳۵ از گیربکسی تحت عنوان F1 استفاده کرد که اولین محصول در تکنیک استفاده از
پدل شیفتر یا دنده پشت فرمان بود.
بعد از آن در بی ام و و آلفارومئو سیستم های مشابه آن اختراع و استفاده کردند دلیل اصلی استفاده از این
سیستم کاهش تأخیر در زمان تعویض دنده و درنهایت کاهش مصرف سوخت بوده است.
پدل شیفتر به صورت دو دکمه پشت فرمان می باشد که یکی برای اضافه کردن دنده و دیگری برای کم کردن
دنده به کار می رود. در این حالت خلاص کردن دنده ها به این صورت می باشد که باید دو پدل رو همزمان با هم
بگیریم تا خلاص شود.
22. سیستم تشخیص حرکت دست
شرکت BMW در دهه دوم قرن 21 اقدام به معرفی سیستم کنترلی جدید بر روی سدان لوکس خود
یعنی سری 7 کرد که با اشاره انگشتان دست بدون نیاز به لمس صفحه لمسی کار میکند.
در این سیستم، از یک دوربین استفاده می شود که روی سقف ماشین سوار است و با در نظر داشتن فضای داخلی
کابین حرکات دست راست راننده را تحت نظر می گیرد و با مشاهده حرکت دایره ای، جارویی یا نمایش دو انگشت
به سمت نمایشگر ، فعالیتی مشخص را انجام می دهد.
این سیستم همچنین می تواند انجام بعضی از کارها مثل انتخاب منو، تغییر موسیقی و ارسال پیام عدم امکان
پاسخگویی به مخاطب در حال تماس را بدون نیاز به لمس صفحه و بدون برداشتن چشم از جاده، میسر کند
23. شارژر وایرلس گوشی
شارژر وایرلس Qi و Airfuel نسل جدیدی از شارژرها هستند که روز به روز در ماشین های بیشتری ظهور
پیدا می کنند و بدون نیاز به کابل و پورت USB گوشی هایی که از فناوری شارژ وایرلس پشتیبانی می کنند
را شارژ می کنند.
عملکرد شارژ وایرلس به این گونه است که صفحه شارژ وایرلس انرژی الکتریکی را توسط میدان مغناطیسی به
گوشی منتقل میکند و گوشی نیز این انرژی را دریافت و در باتری خود ذخیره میکند
هرچه میدان مغناطیسی بزرگتر باشد انرژی با سرعت بیشتری منتقل میشود.برخی گوشیهای هوشمند مثل
مدلهای گوگل نکسوس و سامسونگ گلکسی S6 و S7 سازگاری شارژر بی سیم را دارند
24. سیستم خاموش و روشن شدن اتوماتیک ماشین در ترافیک
هدف بسیاری از تکنولوژی استفاده شده در ماشین های مدرن امروزی کاهش مصرف سوخت ماشین ها است و
یکی از موفقترین تکنولوژی های این حوزه قطعا سیستم استارت و استاپ اتوماتیک استبه طور کلی نحوه ی عملکرد
سیست مهای استاپ/استارت در ماشین های مختلف یکسان است و تنها تفاوت، به تجربهی هر راننده از این
سیستم برمیگردد.
با فشردن پدال ترمز و توقف کامل خودرو، ماشین خاموش می شود که به دنبال آن مصرف سوخت نیز پایان مییابد.
در ادامه با برداشتن پا از روی پدال ترمز، موتور در سریعترین زمان ممکن روشن می شود تا راننده بدون وقفه به
حرکت ادامه دهد.کارخانه ماشین سازی فولکس واگن آمریکا، برای اولین بار این سیستم را در سال ۲۰۱۷ و در
مدل های شاسی بلند اطلس و تیگوان به کار برد.
25. دکمه تنظیم صدای اگزوز
امروزه ماشین های شرکت های مختلف، شخصیتی مستقل برای خود پیدا کرده و ویژگیهای خاص خود را دارند.
صدای اگزوز و نوع غرش موتور هر ماشین یکی از این خصوصیات است دکمه تغییر صدای اگزوز که در بخش میانی
کنسول قرار گرفته به نوعی یک آپشن در ماشین محسوب می شود که طرفداران زیادی دارد .
وجود دکمه اگزوز اسپرت باعث می شود تا رانندگی با ماشین لذت بخش تر شود .
فعال سازی این دکمه موتور میزان اندکی بنزین را با تاخیر به چرخه احتراق وارد چرخه احتراق میکند. همچنین
سوپاپ در این مواقع اگزوز را باز نگه می دارد تا در زمان کم کردن سرعت صدایی با فرکانس کم ایجاد شود. در برخی
مواقع نیز آتش از اگزوز خارج می شود
26. سنسور فشاد باد تایرها
وظیفه این آپشن نظارت بر مقدار فشار باد تایر ها می باشد ، این بدان معنا نیست که خودرو به صورت اتوماتیک باد
تایر ها را تنظیم می نماید، تنها وظیفه این سیستم نظارت بر مقدار کاهش باد تایر می باشد سیستم TPMS به
دلیل نگه داشتن میزان فشار باد تایر ماشین در نزدیکی مقدار مجاز آن باعث بهینه سازی مصرف سوخت ماشین
و کاهش آلایندگی آن می شود، اما علت اصلی عرضه این سیستم در بازار انبوه ماشین ، افزایش ایمنی ماشین
است در حال حاضر دو نوع سیستم TPMS در دنیا وجود دارد
1.سیستم TPMS غیرمستقیم یا انفعالی
2.سیستم TPMS مستقیم یا فعال
تکتاز آپشن | بزرگترین مرجع ارائه دهنده خدمات آپشن خودرو در ایران
1 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.