کیلومتر شمار خودرو | هر آنچه که به کیلومتر شمار خودرو باید بدانید
کیلومتر شمار خودرو | هر آنچه که به کیلومتر شمار خودرو باید بدانید
کیلومتر شمار خودرو
سلام خدمت دوستان عزیز و همراهان همیشگی تکتاز آپشن بزرگترین مرجع ارائه دهنده خدمات آپشن خودرو در
ایران
در این سری از سری مقالات تکتاز آپشن قصد داریم شما عزیزان را با هر آنچه که باید در مورد مایلومتر
ماشین بدانید آشنا کنیم
پس در ادامه با ما همراه باشید
چقدر با مایلومتر خودرو آشنایی دارید ؟
مایلومتر خودرو از اجزا مهم اتومبیل می باشد که اطلاعات مهمی در مورد کارکرد ماشین ارائه می دهد، که با
پیشرفت تکنولوژی مایلومتر های آنالوگ جای خود را به مایلومتر های پیشرفته تر یا دیجیتال داده اند.
مایلومتر ماشین مانند یک بخش داخلی از ساعت آنالوگ است که با یک میله انعطاف پذیر کابل هممحور به
هاب چرخ جلو متصل است جالب است بدانید که سیستم های کنترل سرعت اتومبیل معمولا بر اساس تکنولوژی
ساخت به دو دسته کلی آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند. توجه به نمایشگر سرعت خودرو یکی از عوامل تعیین
کننده محاسبه مقدار قیمت ماشین است.
با پیشرفت بیشتر در طراحی داشبورد و پنل فرمان، امکان نصب چندین نمایشگر (آنالوگ یا دیجیتال) دیگر، مانند
مصرف سوخت، در پنل فرمان ایجاد شد. با استفاده از سیگنال های مایلومتر و استخراج اندازهگیری های لازم از
ECU کامپیوتر داخلی ماشین ، به راحتی و به دقت، مصرف سوخت را محاسبه می کند و به صفحه نمایش LCD
موجود در پنل فرمان، ارسال می کند. تمام این اعمال به لطف قطعاتی به اسم ریز پردازنده ه به راحتی انجام
میشود و در مقایسه با نمونه های آنالوگ و قدیمی، سیستمهای دیجیتالی و مدرن، قطعات بسیار کمتر
کوچک تر و سبکتری دارند و به ندرت به مشکل بر می خورند بنابر این، مایلومتر های مدرن، با وجود ویژگی هایی
مانند اندازهگیری مسافت حرکت رو به جلو و عقب و دو مسافت سنج، بسیار دقیق تر و کار آمد تر هستند.
نکته
اگر به شکل و کارکرد اودو متر خودرو در گذشته نگاهی بیندازید متوجه میشوید که اودو متر های اولیه از یک
مجموعه مکانیکی تشکیل شده بودند که به کمک دنده ها و عدد هایی که در حال چرخش بودند مسافت که طی
می شد را نمایش می دادند اولین دورسنج برای اندازه گیری سرعت به وسیله مهندس آلمانی Dietrich Uhlhorn
در سال 1817 روانه بازار گردید و اولین استفاده از این سرعت سنج در سال 1840 برای سنجیدن سرعت و
دور چرخش چرخ های لوکوموتیو بود. این دور سنج ها بعد ها برای سنجش دور موتور خودرو ها استفاده می شدند
دور سنج های آنالوگ بر اساس عملکرد چرخش یک شفت یا محور عمودی متصل به فنر سپس صفحه
درجه بندی شده کار می کنند. اودو متر های آنالوگ یا مکانیکی سیستم اولیه سنجش سرعت خودرو هستند که
دقت لازم را ندارند این مدل از اودو متر ها با سیم فنری به گیربکس متصل می شوند لذا با چرخش چرخ دنده
گیربکس سیم فنری هم به چرخش در می آید این سیستم به دلیل اصطحلاک بالا و دقت کم جای خود را به
سیستم های دیجیتال داده است. با توجه به این موضوع امروزه اکثر مایلومتر های موجود، دیجیتالی هستند
با این وجود این دو مدل از مایلومتر ماشین از لحاظ ظاهری تفاوت زیادی با هم ندارند. به گونه ای که حتی با نگاه
کردن به مایلومتر هم نمی توان تشخیص داد که سیستم مایلومتر ماشین دیجیتال است یا آنالوگ. تقریبا همه
ماشین های انژکتوری ساخت ایران سیستم کنترل سرعت دیجیتال دارند.
احتمالا می دانید :
که نمایشگر سرعت و دور موتور خودرو با حرکت کردن ماشین و ثبت مسافت کار می کند. از مهمترین عامل در
ارتباط با نمایشگر سرعت تایرها، مخصوصا تایر های جلو است. با هر یک دور چرخیدن لاستیک مسافتی برابر با محیط
لاستیک طی می شود
برای مثال : اگر محیط یک لاستیک دو متر باشد پس از 50 بار چرخش لاستیک ماشین 100 متر یا 0.1 کیلومتر
مسافت را طی کرده است پس از 500 بار چرخش لاستیک مسافت طی شده بالغ بر یک کیلومتر می باشد
دستگاه مایلومتر با ثبت چرخش های لاستیک مسافت کلی طی شده را در قالب واحد کیلومتر
برای راننده به نمایش در می آید
سنسور مایلومتر ماشین wheel speed sensor vehicle روی گیربکس اتومبیل نصب می گردد و به وسیله یک
سوکت 3 پایه اطلاعات سرعت را به ECU و پشت آمپر ارسال می کند این سنسور انرژی مکانیکی حاصل از چرخش
چرخ دنده را به پالس های الکترونیکی تبدیل میکند
از چه راهی می توان دلیل خرابی نمایشگر ماشین را پیدا کرد؟
اگر مایلومتر ماشین شما خراب شده است باید آن را عیب یابی کنید تا بتوانید برای تعمیر آن باید به یک تعمیر کار
معتبر و کار بلد مراجه کنید برای پیدا کردن علت خرابی مایلومتر ماشین ابتدا فقط باید سوکت مایلومتر را تمیز کنید
اگر با این کار مشکل حل نشد سنسور را عوض کنید و اگر باز هم مشکل حل نشد احتمالا مشکل از قطعه چرخ دنده
داخل گیربکس و یا سیم کشی اتومبیل می باشد
جالب است بدانید که دلیل پوسیدن و خرابی خرابی سوکت سنسور نمایشگر سرعت و دور موتر بر اثر نشتی
روغن و آب می باشد برای پیدا قطعه خراب کافی است یک سنسور سالم را به سوکت سنسور مایلومتر متصل کنید
و سپس اتومبیل خود را روشن کنید و چرخ دنده سنسور مایلومتر جدید را بچرخانید اگر کیلومتر کار کرد به این معنی
است که سنسور خراب است و اگر کار نکرد سیم کشی خراب است.
اگر سنسور را در محل خود متصل کردید ولی هنگام حرکت مایلومتر ماشین کار نکرد و یا عقربه شلاق زد
این معنی را می دهد که چرخ دنده داخل گیربکس خراب است
دلیل خراب اودومتر ماشین چیست ؟
ممکن است بدانید که نمایشگر سرعت و دور موتور خودرو به کمک یک سنسور سرعت سنج که در زیر داشبورد
قرار گرفته است و کار می کنند برخلاف مایلومتر قدیمی که با چرخ دنده کار می کردند امروزه اکثر ماشین های
مدرن وابسته به سنسورهای الکترونیکی می باشند و به همین خاطر دلیل خرابی آن ها بیشتر الکترونیکی
است نه مکانیکی .
اگر مایلومتر اتومبیل شما دست کاری شده باشد چه کار باید کرد ؟
در درجه اول از هر چیزی باید مدرک قانع کننده ای برای این مورد داشته باشید فقط با دیدن چند خط و خش بر روی
پنل فرمان این تصمیم را نگیرید و اگر از دستکاری در کارکرد و مایلومتر ماشین مطمئن هستید، باید از روش های
قانونی وارد عمل بشوید و اولین قدم مراجعه به یک وکیل است، هرچند که پس از خرید ماشین
شکایت کردن کار راحتی نیست
در هر صورت تا زمانی که ماشین ها در جاده در حال رفت و آمد می باشند موضوع دست کاری مایلومتر
همیشه وجود دارد
قابل توجه است که بدانید :
با ورود اتومبیل هایی که برای حرکت کردن نیازی به راننده ندارند به کشور مشکل دست کاری نمایشگر سرعت
برطرف بشود
آشنایی با سیستم مایلومتر ماشین و شناخت دلیل های خرابی آن به شما کمک می کند تا قبل از اینکه خیلی
دیر شود برای تعمیر این بخش از اتومبل خود اقدامات لازم را انجام دهید. دلیل کار نکردن مایلومتر هرچی باشد
پیدا و رفع دلیل خرابی مایلومتر ماشین از هر چیز دیگری مهتر می باشد
با توجه به اینکه رانندگی سالم و مطمئن به فاکتورهای زیادی نیاز دارد و یکی از این فاکتورها دانستن
سرعت لحظه ای ماشین است، لذا تعمیر به موقع مایلومتر ماشین اهمیت بسیار زیادی دارد.
تکتاز آپشن | بزرگترین مرجع ارائه دهنده خدمات آپشن خودرو در ایران
دیدگاهتان را بنویسید