ارتفاع ماشین | مزایا و معایب تنظیم ارتفاع ماشین
همه چیز درمورد تنظیم ارتفاع ماشین
تنظیم ارتفاع
ارت زدن به چه معناست
به کم یا زیاد کردن ارتفاع ماشین از حالت معمولی را ارتفاع زدن یا ارت زدن می گویند. معولا از روش بریدن کمک فنر برای کاهش ارتفاع ماشین استفاده می کنند که نه تنها روش مناسب و استانداردی نمی باشد بلکه به ماشین اسیب های گوناگون و بعضا جبران ناپذیری واردمی کند یکسری روش های مختلف نیز برای تغییر ارتفاع ماشین وجود دارد که به دلیل هزینه بالایی که دارند معمولا کسانی که به ارت زدن علاقه دارند به سراغشان نمی روند.
مناسب ترین روش برای تنظیم ارتفاع ماشین استفاده از کمک فنر های پنوماتیک یا کمک فنر های اسپرت می باشد که شخص راننده می تواند هر لحظه که خواست و بنا به شرایط جاده ای با ریموت کنترل کمک فنر پنوماتیک ارتفاع ماشین را کاهش یا افزایش دهد.
لازم به ذکر است که که تغییر ارتفاع ماشین همیشه منجر به صدمات وخسارات نمی شود بلکه در مواردی نیز باعث بهبود عملکرد خودرو می شود.
چند روش برای کاهش یا افزایش ارتفاع ماشین
۱. تیونینگ اصولی
تیونینگ اصولی به سه حالت امکان پذیر است حالت اول استفاده از کیت کمک فنر پروفیل کوتاه و فنرهای اسپرت است که خوش فرمانی را افزایش داده و از کیفیت سواری کم نمی کند. ضمنا این کیت ها برای اکثر ماشین های داخلی موجود است. حالت دوم روش استفاده از کیت کویل اور می باشد که قابلیت تنظیم ارتفاع, خشکی و سفتی داشته و برای استفاده در شهر، جاده و حتی پیست بهترین می باشند. این کیت اکثرا برای ماشین های وارداتی قابل سفارش بوده و تنها عیب آن قیمت بالای آن می باشد. حالت سوم روش استفاده از کیت پنوماتیک است که در آن مانند تعلیق زانتیا از فنر و کمک فنر خبری نیست و به جای آن ها بالشتک های هوا به کار می رود که با افزایش فشار هوا در مجموع باعث افزایش یا کاهش ارتفاع ماشین می شود.
۲. تیونینگ شوشی
تیونینگ شوشی که معمولا جزو ارزانترین و رایج ترین روش ها است به دو حالت انجام می شود. حالت اول برش و حالت دوم گرم کردن فنر. در حالت اول کمک فنرهای استاندارد را باز نموده و به اندازه دلخواه می برند که با این کار کاهش ارتفاع فنر صورت گرفته و موجب می ود فنر حالت ارتجاعی کمتری پیدا کرده و سیستم تعلیق عملکرد خود را در ناهمواری جاده از دست دهد. در حالت دوم فنر را گرما داده که فاصله دورهای فنر به یکدیگر نزدیکتر می شوند و کاهش ارتفاع صورت می گیرد که نتیجه آن کاهش میزان کارایی فنر در دست اندازها و ناهمواری های جاده است. به طور کلی برش یا گرما دادن فنر غیراستاندارد و غیراصولی است از این رو اصلا پیشنهاد نمی شود.
۳. استفاده از کمک فنرهای اسپرت
این روش استاندارد بوده و در آن کمک فنرهای اسپرت به جای کمک فنرهای معمولی کار گذاشته می شود. در این روش همه کمک فنرها با کمک فنرهای اسپرت تنظیم شونده یا هیدروپنوماتیک عوض می شوند و ارتفاع ماشین کم می شود. این روش استانداردترین روش برای تنظیم و کاهش ارتفاع ماشین می باشد که اگر جنس فنرها مرغوب باشد تجربه سواری لذت بخشی را به ارمغان می آورد.
۴. کم کرن ارتفاع کیت
یکی از آپشن های بی دردسر و زود اجرا کم کردن ارتفاع کیت ها و در نتیجه کاهش ارتفاع ماشین در کوتاه ترین زمان می باشد. کیت های بخش های خاص کامیون یا ماشین های خاص هستند که با دیگر بخش های ماشین هماهنگ می باشند. نکته جالب قابل کنترل بودن بیشتر کارهای مربوط به کاهش ارتفاع ماشین است چه این کار در یک گاراژ کوچک و چه توسط یک تیم حرفه ای صورت بگیرد. کیت های قیمت های متفاوتی دارند و شامل کیت های تزئینی، آفرود، تجهیزات پیشرفته و … می باشند. ولی بیشتر سیستم های کاهش ارتفاع بخش های مشترکی دارند که شامل فنر تخت، میله های بازویی، کششی یا پرانتزی، میله های تعادل و ضربه گیرها می باشد.
۵. سیستم تعلیق هیدرولیک
کم کردن ارتفاع ماشین با توان انعطاف پذیری در مسیر، دست اندازها یا تغییرات آب و هوایی سبب شده سیستم هیدرولیک به سیستم تعلیقی درجه یک انتخابی افراد تبدیل شود. این سیستم امکان کنترل ارتفاع ماشین را به راننده داده و ماشین هایی که در بخش جلویی، عقب یا کنار کاهش یا افزایش ارتفاع دارند توسط سیستم مایع هیدرولیک کنترل می گردند. این روشی هزینه بالای دارد.
۶. سیستم تعلیق بادی
این سیستم امکان حرکت روان ماشین را فراهم آورده و با کم یا زیاد شدن فشار هوا در سیستم تعلیق، کیسه های سنگین و منعطف یا قوطی های نگهدارنده و رها نمودن هوا در مکان فنرها، ارتفاع ماشین جهت تطبیق با شرایط جاده ای یا نیازهای عملکردی کم یا زیاد می شود. در برخی ماشین ها که ارتفاع آن ها کاهش یافته از کیسه های سیستم تعلیق بادی برای افزایش یا کاهش ارتفاع ماشین بهره می برند. این روش نیز هزینه بر است.
۷. میله های چرخشی
این روش از تنظیم برای افزایش ارتفاع ماشین کاربرد دارد. میله های چرخشی در پیکتپ ها به جذب ضربات کمک نموده و روی بدنه و در انتهای ماشین ثابت می باشند اما این میله ها بسته به نوع حرکت باز و بسته می گردند. بازوهای عمودی هم توسط مهره های متحرک به میله های چرخشی وصل شده اند. سفت کردن این مهره ها به شکل دستی یا با ابزار می تواند ارتفاع میله را زیاد نموده که در نتیجه ارتفاع ماشین یا کامیون بالا می برد. میله چرخشی چرخیده و فشار عمودی را جذب نموده و هنگامی که میله فشرده شود خشکی بیشتر و تاثیری سخت تر را روی ماشین موجب می شود.
۸. بلوک های لاستیکی یا پلی اورتان
برخی ماشیبن ها با قابلیت پیمایش مسیرهای خاکی و اندکی ناهموار طراحی می گردند که اصلی ترین تفاوت آن ارتفاع بالاتر از سطح زمین نسبت به نسخه های استاندارد می باشد که به عنوان نمونه می توان رنوساندرو استپ وی در داخل کشور را می توان مثال زد. تنظیم و افزایش ارتفاع ماشین توسط ارتفاع دادن بدنه تعادل ماشین را از بین نمی برد. این روش برای افرادی که تقارن و فاصله بین بدنه و چرخ ها را طرفدارند مناسب می باشد.
سیستم پنوماتیک چیست
سیستم پنوماتیک سیستمی مکانیکی هست که از هوای فشرده استفاده می کند . این سیستم شباهت های زیادی با سیستم های هیدرولیک دارد اما نباید از تفاوت های آن ها به سادگی عبور کرد. به طور کلی سیستم هیدرولیک، سیستمی مکانیکی است که از مایعات استفاده می کند ام سیستم پنوماتیمک از هوای فشرده استفاده می کند. سیستم پنوماتیک در سرتاسر دنیاطرفداران زیادی دارند.
پنوماتیک یا نیو ماتیک تکنولوژی است به معنی هوا یا گاز یعنی از گاز ها یا هوای فشرده برای نیروی مکانیکی استفاده می کند این سیستم به طور کلی بر روی گاز های فشرده و نیروی مکانیکی تمرکز دارد ( فناوری پنوماتیک نه فقط در اتوموبیل ها بلکه در ابزار دندانپزشکی و همچنین ناسا برای مدیریت و کنترل ماهواره های خود از آن استفاده می کند)
به زبان ساده تر امروزه از سیستم پنو ماتیک برای کف خواب کردن ماشین ها استفاده میکنند.
در ادامه به چند مورد از معایبی که پس از ارت زدن برای ماشین پیش میاید اشاره میکنیم
- حرکت خشک و همراه با ضربه به اتاق در هنگام سواری
- خشکی حرکت ماشین در هنگام عبور از دست انداز ها
- وارد شدن ضربه به زیر ماشین در هنگام حرکت از روی سرعت گیر ها و موانع جاده
- ایجاد مشکلات مربوط به ستون فقرات راننده در اثر حرکت خشک و همراه باضربه ماشین
- خراب شدن جلوبندی ماشین
- افزایش استهلاک ماشین
- تحت فشار بودن سیستم زیربندی و فنر های ماشین
- ایجاد صداهای اضافی از ماشین
- وجود منع قانونی و در نظر گرفتن جریمه برای خودرو هایی که ارتفاع کمتری از حد استاندارد دارند از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی
- شکستن و ترک خوردن متعلقات سیستم تعلیق و چرخ های ماشین در اثر ضربه یا عبور از دست اندازهای شدید
- کم شدن میزان چرخش فرمان
امکان ایجاد لاستیک سائی در اثر کم شدن فاصله لاستیک نسبت به گلگیر ( ماشین هایی که ارت زده می شوند خریدار چندانی ندارد و فقط افرادی که به سبک سواری علاقه مند هستند به سراغ اینسبک ماشین می آیند )
مزایای ارتفاع زدن
1. جذاب کردن ظاهر ماشین
2. بهتر شدن حالت آیرودینامیک و باد شکنی ماشین
3. بهترشدن فرمان پذیری ماشین
دیدگاهتان را بنویسید